پاستیل از گذشته تا امروز

پاستیل چیست؟

پاستیل (gummy candy) نوعی خوراکی بسیار لذیذ و خوشمزه و محبوب است که معنای لغوی واژه‌ی انگلیسی آن آبنبات ژله‌ای می‌شود. پاستیل را در واقع می‌توان در بین انواع شیرینی‌ها دسته بندی کرد هر چند که امروزه انواع ملس آن‌ها نیز تولید می‌شوند. این خوراکی خوشمزه حالتی لاستیکی و کشسان دارد و مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی آن عبارتند از شکر و شربت گلوکز و ژلاتین که توسط انواع طعم دهنده‌ها به مزه‌ی میوه‌های مختلف در می‌آیند و با رنگ‌های خوراکی بسیار زیبا و شاد و متنوع نیز به رنگ‌های جذاب و دلربا درمی‌آیند.

امروزه تنوع شکل و طرح و مزه‌ی پاستیل‌ها به حدی زیاد شده است که می‌تواند همه‌ی مشتریان با سلایق متفاوت را راضی می‌کند. از طرح‌های ویژه‌ی بچگانه گرفته تا آن‌هایی که در مهممانی‌ها برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شوند و همچنین پاستیل‌های شیک و زیبایی که می‌توان به یک دوست هدیه داد.بهترین پاستیل

انواع پاستیل

تاریخچه به وجود آمدن پاستیل

شاید با شنیدن اسم پاستیل اولین تصویری که در ذهن ما نقش می‌بندد، پاستیل‌های خرسی شکل باشد. این تصور خیلی هم بی ربط نیست. زیرا جالب است بدانید که اولین‌هایی که اختراع شدند خرسی شکل بودند.

اختراع پاستیل هم مثل اکثر اختراع‌های جهان داستان جالبی دارد و به سال‌های قبل از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد.

انواع پاستیل

پاستیل

داستان از این قرار است «هانس ریگل» که مردی آلمانی بود در یک کارخانه‌ی آبنبات سازی در شهر بن آلمان مشغول به کار بود. هانس تبحر و تجربه‌ی زیادی در شیرینی پزی و آبنبات سازی داشت اما او هم مثل همه‌ی کارگران دیگر حقوق درخوری از کارخانه دریافت نمی‌کرد. بنابراین تصمیم گرفت علاوه بر کار در کارخانه، به همراه همسرش و در آشپزخانه‌ی منزل خود نیز مشغول به درست کردن آبنبات شود و خود آن‌ها را به فروش برساند. پس با امکانات کمی که در خانه داشت شروع به درست کردن آبنبات کرد و سوار بر دوچرخه‌ی خود به شهر می‌رفت و آن‌ها را می‌فروخت. مردم کم کم با محصولات خانگی او آشنا شدند و به آن‌ها علاقه پیدا کردند.

هانس متوجه می‌شد که بعضی از آبنبات‌هایش که حالت نرم‌تری دارند بیشتر مورد توجه مشتری‌ها قرار می‌گیرند بنابراین تصمیم به تولید بیشتر آن‌ها گرفت. او با اضافه کردن کمی ژلاتین به آبنبات‌هایش محصولی را درست می‌کرد که به ظاهر سفت و محکم بود اما به محض قرار دادن آن‌ها در دهان متوجه حالت نرم و کشسان آن می‌شدید. این‌گونه بود که حیات محصولی به نام پاستیل آغاز شد. این محصول تازه به سرعت بین همه‌ی اقشار جامعه اعم از کودک و بزرگسال محبوبیت چشمگیری به دست آورد و مشتریان فراوانی را به خود جلب کرد. اما این خلاقیت هانس بود که روز به روز باعث فروش بیشتر محصولاتش می‌شد.

پاستیل خرسی

پاستیل‌های خرسی در رنگ‌های متنوع

خلاقیت در ساخت پاستیل

هانس از فروش محصولات خود و درآمد شخصی‌اش که بسیار بیشتر و بهتر از آن‌چه بود که از کار در کارخانه به دست می‌آورد، بسیار راضی و خشنود بود. بنابراین به فکر گسترش کسب و کارش افتاد و سعی کرد از همه‌ی خلاقیت خود استفاده کند. او می‌دید همه‌ی آبنبات‌هایی که تا آن زمان تولید می‌شدند همگی هم‌شکل و گرد و در نتیجه ساده بودند. بنابراین تصمیم گرفت محصول جدید خود را به شکل و قالبی نو و خلاقانه عرضه کند. همین امر سبب شد تا به جای آبنبات‌های گرد همیشگی و رایج، آن‌ها را داخل قالب‌های خرسی شکل درست کند تا بیشتر از گذشته مورد توجه و پسند همه‌ی مردم مخصوصا بچه‌ها قرار بگیرد. این ایده‌ی بکر به نتیجه رسید و محبوبیت محصولاتش به حدی رسید که می‌توانست با دیگر سازندگان و کارخانه‌های تولید آبنبات وارد رقابت شود و در نتیجه منجر به ساخت برندی با نام «هاریبو» شد که برگرفته از نام خود هانس است.

پاستیل

پاستیل یک آبنبات خلاقانه

آبنبات‌های ژلاتینی هاریبو

رفته رفته محبوبیت و تقاضا برای این آبنبات‌های ژلاتینی بسیار خوشمزه آن‌قدر بالا رفت که هانس و همسرش کارخانه‌ای با 160 نفر پرسنل را برای تولید محصولات خود راه‌اندازی کردند و شروع به تبلیغ محصول خود کردند. پاستیل‌هایی که تا همین اواخر با دوچرخه به شهر بن برده و فروخته می‌شدند، حال توسط ماشین در سر تا سر آلمان پخش می‌شدند و به دست مشتریان پروپاقرص خود می‌رسیدند.

آسیب جنگ جهانی به پاستیل‌های خرسی هم رسید و تولید در زمان جنگ دچار کاهش چشمگیری شد. پس از جنگ و بعد از فوت هانس، کارخانه بار دیگر به دست همسر و پسران او جان تازه‌ای گرفت و این‌ بار با قدرت بیشتری به کار خود ادامه می‌داد و دیری نپایید که خرس‌های هاریبو به یک برند جهانی تبدیل شد و دنیا را درنوردید!

تنوع پاستیل

تنوع و فراگیری پاستیل‌ها

پاستیل در زندگی امروز ما

امروزه مانند هر محصول محبوب جهانی دیگری، تولید انواع پاستیل نیز صنعتی بسیار رقابتی و جالب است و از انحصار نام هاریبو خارج شده است. کشورهای زیادی این محصول را با نام‌های تجاری متفاوتی تولید می‌کنند. شایان ذکر است که تولید پاستیل از قالب خرسی بسیار فراتر رفته و در انواع طرح و شکل و اندازه‌ی مختلف تولید می‌شوند. طعم‌های مختلف میوه‌ای و رنگ‌های بسیار جذاب و چشم نواز، سهم بسزایی در این تولید انبوه دارند و باب سلیقه‌ی همه‌ی طیف‌های مشتریان هستند.

پاستیل‌های جدید

همین امر تولید پاستیل در شکل و طرح‌های مختلف، بر رقابتی بودن بازار برای این محصول می‌افزاید و مثل همیشه آن‌هایی در این میدان برنده‌ی رقابت هستند که خلاقیت را چاشنی کار خود قرار دهند. به این دلیل است که به شکل قلب، بطری‌های نوشابه‌ی کوکاکولا، حلقوی، رشته‌ای، انواع مختلف میوه‌ها (سیب، موز، هندوانه، پرتقال، کیوی و..)، انواع گوناگون حیوانات و جانورها (مار، کرم، ماهی و..) و دیگر اشکال گاها عجیب و غریب در کنار مدل‌های خرسی اولیه به فروش می‌رسند.

پاستیل جدید

پاستیل‌های متنوع امروزی

مصرف انواع پاستیل

بعضی نظرات مخالف در مورد مصرف پاستیل وجود دارند که به طرز تهیه‌ی ژلاتین آن اشاره می‌کنند. بدین صورت که ژلاتین به کار رفته در پاستیل در بعضی از کشورها از خوک گرفته می‌شود. که این مورد مردود است. اما آن دسته از پاستیل‌های تهیه شده از ژلاتینی که به روش صحیح از استخوان گاو گرفته می‌شوند، به نوبه‌ی خود علاوه بر خوشمزگی دارای خواص دیگری نیز هستند. از جمله‌ی این خواص می‌توان به این موارد اشاره کرد: چون دارای فولیک اسید است برای زنان مفید است. همچنین در کاهش کلسترول خون موثر است. برای تقویت مو و پوست مفید است و ویتامین B موجود در آن به بهبود افسردگی کمک می‌کند.

پاستیل خای امروزیپاستیل ترشپاستیل دندان

پاستیل‌های خوشمزه‌ی امروزی

دیدگاهتان را بنویسید