انواع قهوه و روش طبخ

بررسی و شناخت انواع قهوه و روش طبخ

آشنایی با انواع قهوه:

برای اکثر مردم تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع قهوه اندکی دشوار و گیج کننده است. نگاه کردن به منوی یک کافه و انتخاب قهوه مناسب می تواند برای بسیاری از افراد تجربه استرس آوری باشد. شرح مختصر موجود در صفحه های منو اطلاعات دقیقی از آن چه که شما می خواهید سفارش دهید ارائه نمی دهد. از آن جا که قهوه یک نوشیدنی بسیار مفید و پرطرفدار است، بنابراین بهتر است با انواع قهوه ها و روش طبخ آن ها آشنا شویم. در متن ذیل به بررسی انواع قهوه ها و روش آماده سازی و تهیه  هرکدام خواهیم پرداخت که بسیار مفید  و کاربردی خواهد بود.

در ابتدا باید بدانیم چهار نوع اصلی قهوه وجود دارد که عبارتند از:

قهوه اسپرسو

قهوه فرانسه(فرنچ پرس)

قهوه جوشیده(قهوه ترک)

قهوه فیلتر شده

قهوه ترک چیست؟

قهوه ترک در واقع روشی برای تهیه قهوه است که از کشورهای خاورمیانه و اروپا از جمله ترکیه، یونان و ایران نشات گرفته است و از دانه های قهوه عربی برای تهیه این نوع قهوه استفاده می شود این دانه های قهوه بسیار ریز شده اند به طوری که هنگام دیدن آن ممکن است آن را با پودر کاکائو اشتباه بگیرید و باید توجه داشته باشید که ترکیه دانه قهوه مخصوص به خود را ندارد و قهوه ترک تنها نام روش آماده سازی این قهوه است.

جزوه مسیقهوه ترک و ظرف cezeve

 

روش طبخ قهوه ترک:

این نوع قهوه آسیاب شده در یک ظرف مخصوص قهوه که به آن جزوه(cezve) می گویند تهیه می شود. جزوه ظرفی کوچک با یک دسته بلند است که به طور معمول از مس ساخته می شود زیرا به انتقال سریع گرما کمک می کند. برای تهیه این قهوه ابتدا با استفاده از یک قاشق چای خوری، قهوه ریز آسیاب شده را با آب سرد در ظرف مخصوص (cezve) مخلوط کنید و سپس آن را به مدت چند دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید در پایان با یک قهوه غلیظ و حاوی کف روبرو می شود که رایحه ای بسیار قوی و دلچسب دارد.

از چه نسبت آب و قهوه برای تهیه قهوه ترک استفاده می شود؟

نسبت مناسب برای داشتن یک قهوه با قوام و غلظت متعادل اینگونه است که باید به ازای هر 1 فنجان آب سرد، 2  قاشق چای خوری قهوه آسیاب شده اضافه کنید. اگر می خواهید قهوه شما شیرین شود اندکی شکر به آب و قهوه اضافه کنید به خاطر داشته باشید که هرگز شکر را بعد از طبخ کامل قهوه به آن اضافه نکنید. اگر می خواهید برای مهمانان خود قهوه درست کنید باید از آن ها بپرسید چه نوع قهوه ای می خواهند. پاسخ های احتمالی آن ها در مورد انواع قهوه به شرح زیر است:

تلخ: بدون نیاز به اضافه کردن شکر

اندکی شیرین: اضافه کردن نصف قاشق چای خوری شکر

نسبتا شیرین: اضافه کردن یک قاشق چای خوری شکر

کاملا شیرین: اضافه کردن دو قاشق چای خوری شکر

این اندازه گیری ها برای یک فنجان قهوه است اگر برای بیش از یک نفر قهوه درست می کنید و مهمانان شما انواع مختلفی از قهوه را از شما می خواهند باید قهوه ها را جداگانه درست کنید.

نکاتی در مورد تهیه باکیفیت ترین و بهترین قهوه ترک:

1)از قهوه تازه آسیاب شده استفاده کنید. اگر قهوه شما تازه نباشد کف نمی کند و آن عطر و بوی همیشگی را نخواهد داشت. برای تازه نگه داشتن قهوه خود پس از باز کردن بسته بندی، آن را در یک ظرف بسته در یخچال نگه دارید.

2)از آب سرد برای تهیه قهوه استفاده کنید و سعی کنید از آب گرم استفاده نکنید.

3)قهوه،آب و شکر را در ظرف به آرامی مخلوط کنید و آن را سریع و تند، هم نزنید.

4)قهوه خود را با کمترین حرارت آماده کنید، آن را دو یا سه بار هم بزنید اما اجازه ندهید بجوشد قبل از جوشیدن قهوه آن را از روی حرارت بردارید زیرا طعم قهوه شما در صورت جوشیدن عوض خواهد شد.

قهوه اسپرسو(ESPRESSO) چیست؟

اسپرسو یک روش محبوب آماده سازی قهوه است که در آن جریان پرفشار آب داغ از لا به لای ذرات قهوه آسیاب شده به مدت 30 ثانیه عبور می کند و یک عصاره خوش عطر از قهوه به دست می آید که به آن اسپرسو گفته می شود. برای تهیه این نوع قهوه نیز میتوان از دانه های قهوه عربی استفاده کرد اما تفاوتی که با قهوه ترک دارد این است که برای تهیه این نوع قهوه باید از دستگاه های مخصوص اسپرسوساز استفاده شود. یکی از ویژگی های بارز اسپرسو لایه کف قهوه ای روشنی است که روی قهوه تشکیل می شود این لایه کف کرما (crema) نام دارد. اگر اسپرسو به طور صحیح طبخ شود طعمی منحصر به فرد و رایحه ی بسیار دلچسبی خواهد داشت. مدت زمان کوتاه تر قرار گرفتن قهوه، در معرض آب داغ باعث می شود در این روش  اسید کمتری نسبت به سایر روش های آماده سازی قهوه تولید شود در عین اینکه 60 تا 70 درصد کافئین قهوه حفظ می شود بنابراین گرچه اسپرسو فقط در 30 ثانیه تهیه می شود اما با این حال مقدار قابل توجهی کافئین را در خود دارد. این فرآیند همچنین روغن های موجود در قهوه را بیشتر از سایر روش های آماده سازی قهوه حفظ می کند.

دستگاه اسپرسوساز

همچنین دستگاهی وجود دارد به اسم موکا پات که میتوان قهوه اسپرسو را داخل این دستگاه طبخ کرد و برعکس دستگاه اسپرسو احتیاج به هزینه زیاد ندارد قوری هایی که در عرض چند دقیقه قهوه ی شما رو طبخ میکنه و تجربه استفاده از یک قهوه درجه یک رو به شما میده
تمام این قوری ها و مدل های قهوه اسپرسو رو میتونید از سایت شهرگیلاس تهیه کنید

اسپرسو ساز گازی 3 کاپ

آیا قهوه اسپرسو برای سلامتی شما مضر است؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد اسپرسو مانند قهوه ی سیاه خواص بسیاری برای سلامتی دارد به عنوان مثال اسپرسو دارای آنتی اکسیدان زیاد و کالری کم است. به علاوه تحقیقات ثابت کرده که اسپرسو حافظه، تمرکز و حتی خلق و خوی را بهبود می بخشد و نیز می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سکته مغزی را کاهش دهد اما تنها نقطه ضعف آن مقدار کافئین آن است. در حالی که کافئین مسئول افزایش انرژی مورد نیاز بدن است اما مقدار مجاز برای نوشیدن آن محدود است و باید در مصرف آن احتیاط کرد.اسپرسو یکی از انواع قهوه است که بسیار پرطرفدار است.

مقایسه قهوه ترک و اسپرسو:

زمان: زمان تهیه اسپرسو معمولا کوتاه تر است زیرا اسپرسو شامل یک شات می شود که تهیه کردن آن بیشتر از 30 ثانیه طول نمیکشد اما قهوه ترک در حدود 2 تا 3 دقیقه آماده می شود و تهیه آن راحت تر است.

طعم و مزه: به هر حال عطر و طعم خوب مهمترین انتظاری است که ما از یک نوشیدنی داریم و بدیهی است که می توان به راحتی مزه این دو قهوه را از هم تشخیص داد. قهوه ترک به دلیل جوشیدن طعمی بسیار غنی، غلیظ و دلپذیر دارد و بافتی نرم در فنجان دارد از طرف دیگر اسپرسو یک شات کاملا یکنواخت با مزه ی تلخی قوی دارد که بسیار دلنشین است.

 

نوشیدنی های بر پایه ی اسپرسو:

1)کاپوچینو: نوعی نوشیدنی پرطرفدار مبتنی بر اسپرسو است که از ترکیب اسپرسو،کف شیر بخار داده شده وشیر داغ تهیه می شود که برای تهیه آن باید ابتدا قهوه اسپرسو را با دستگاه اسپرسوساز آماده کرده و داخل فنجان بریزید سپس کف شیر را با قاشق نگه داشته و به آرامی شیر را روی اسپرسو بریزید و کف شیر را در نهایت روی اسپرسو می ریزید.

2)ماکیاتو(Machhiato): این نوشیدنی نیز مشابه کاپوچینو است با این تفاوت که مقدار کمی شیر با اسپرسو زیاد دارد. نسبت دقیقی از میزان شیر و اسپرسو را نمیتوان مشخص کرد آسانترین روش این است که ماکیاتو را به عنوان یک اسپرسو که یک لکه شیر در آن وجود دارد تهیه کرد در اصل کلمه ماکیاتو در زبان ایتالیایی به معنای خال خالی است.

3)آفوگاتو(Affogato): در واقع میتوان گفت آفاگوتا نوعی دسر بر پایه اسپرسو است که از ترکیب 2 واحد اسپرسو و 3 واحد بستنی وانیلی درست می شود.

4)موکا: یک نوشیدنی بسیار خوشمزه شامل 60 میلی لیتر اسپرسو، 50 میلی لیتر شکلات و 30 میلی لیتر کف شیر بخار داده است. برای درست کردن موکا ابتدا یک کاپوچینو یا لته درست کنید اما قبل از اضافه کردن شیر به آن پودر کاکائو یا شکلات اضافه کنید.

5)لته(Latte): این نوشیدنی یکی دیگر از نوشیدنی های مبتنی بر اسپرسو است و شامل 2 واحد اسپرسو و 10 واحد کف شیر بخار داده شده است به عبارت دیگر لته نسخه شیرین تری از کاپوچینو است.

کاپوچینو شهرگیلاسکاپوچینو

قهوه فرانسه چیست؟

قهوه فرانسه یکی از انواع قهوه است. این نوع از قهوه با دستگاه مخصوصی به نام فرنچ پرس(French Press) تهیه می شود. این دستگاه از یک محفظه ی شیشه ای استوانه ای، یک پیستون متحرک و یک فیلتر فلزی ساخته شده است. یک فرنچ پرس با غوطه ور کردن قهوه آسیاب شده در آب داغ و جدا کردن این محلول از قهوه موجود در محفظه، با فشار دادن پیستون قهوه تولید می کند. برای تهیه این نوع قهوه باید از دانه های قهوه نسبتا درشت آسیاب شده استفاده کنید.

فرنچ پرس لیوان دمنوشدستگاه فرنچ پرس

 

قهوه فرانسه چگونه تهیه می شود؟

برای تهیه قهوه فرانسه با دستگاه فرنچ پرس ابتدا آب را جوش آورده از روی حرارت برمی داریم و اجازه می دهیم اندکی خنک شود (تقریبا30 ثانیه) و آن را داخل دستگاه می ریزیم. سپس قهوه آسیاب شده را به آب اضافه کرده و هم می زنیم سپس چند دقیقه صبر می کنیم در نهایت با فشار دادن پیستون دستگاه فرنچ پرس، قهوه فیلتر شده ما که در اصطلاح قهوه فرانسه نامیده می شود آماده است. وقتی فرآیند پرس تمام شد فورا قهوه را سرو کنید و اجازه ندهید قهوه در داخل دستگاه بماند زیرا این کار باعث می شود عصاره قهوه بیش از حد گرفته شود و طعم همیشگی قهوه را نداشته باشد.

از چه نسبت آب و قهوه برای تهیه قهوه فرانسه استفاده می شود؟

برای خوش عطر و خوش طعم شدن قهوه فرانسه رعایت نسبت های صحیح برای تهیه قهوه بسیار مهم است. بهتر است نسبت آب و قهوه شما به شرح زیر باشد:

برای تهیه 8 فنجان قهوه: 4 فنجان آب و نصف فنجان(حدود52گرم) قهوه

برای تهیه 4 فنجان قهوه: 2 فنجان آب و 4/1 فنجان (حدود26 گرم) قهوه

برای تهیه 2 فنجان قهوه: 1 فنجان آب و 2 قاشق غذا خوری(حدود13 گرم) قهوه

برای تهیه 1 فنجان قهوه: 2/1 فنجان آب و 1 قاشق غذا خوری (حدود 7 گرم) قهوه

در پایان اگر هنگام نوشیدن قهوه حس کردید تلخی قهوه کمتر از مقدار مورد نظر شماست، می توانید نسبت قهوه به آب خود را افزایش دهید.

چرا بسیاری از افراد معتقدند قهوه فرانسه بهترین نوع قهوه است؟

اولین نکته مثبت در مورد این قهوه این است که قهوه موجود در فنجان شما هیچ ناخالصی ندارد زیرا فیلتر فلزی موجود در دستگاه فرنچ پرس تمام ناخالصی ها را از قهوه شما جدا می کند. نکته مثبت دیگر این است که فیلتر موجود در این دستگاه اجازه می دهد روغن های طبیعی موجود در قهوه از فیلتر عبور کرده وداخل فنجان شما  ریخته شود و این روغن ها طعمی دلچسب تر به قهوه می دهند. بنابراین طبیعی است که گفته می شود قهوه فرانسه یکی از بهترین انواع قهوه است.

فواید نوشیدن انواع قهوه:

1)کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل: بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل در سراسر جهان است. تحقیقات نشان داده افرادی که به طور مرتب قهوه می نوشند 65% کمتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند.

2)کاهش خطر ابتلا به پارکینسون: بیماری پارکینسون دومین بیماری رایج عصبی بعد از آلزایمر است که به دلیل مرگ نورون های مولد دوپامین در مغز ایجاد می شود. مطالعات نشان داده نوشیدن انواع قهوه خطر ابتلا به پارکینسون را تا 60% کاهش دهد.

3)کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی: مطالعات نشان داده افرادی که روزانه 3 تا 5 فنجان قهوه می نوشند کمتر از دیگران به بیماری های قلبی دچار می شوند.

4)خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد: سرطان یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در جهان است. نوشیدن قهوه خطر ابتلا به دو نوع سرطان کبد و روده بزرگ را کاهش می دهد.افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند تا 40% کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

5)مبارزه با افسردگی: افسردگی یک بیماری جدی روحی است که کیفیت زندگی فرد را به شدت کاهش می دهد تحقیقات ثابت کرده افرادی که روزانه 4 فنجان قهوه می نوشند 20% کمتر از دیگران به افسردگی مبتلا می شوند و شادتر هستند.

6)حاوی مواد مغذی ضروری: دانه های قهوه حاوی مواد مغذی بسیاری هستند که در نهایت وارد فنجان قهوه می شوند. یک فنجان قهوه حاوی:ریبوفلاوین(ویتامین B2)، اسید پانتوتنیک(ویتامینB5)، منگنز و پتاسیم، منیزیم و نیاسین(ویتامینB3) و آنتی اکسیدان است که برای سلامتی بسیار مفید و ضروری است.

7)عملکرد بدن را بهبود می بخشد: کافئین موجود در قهوه  سیستم عصبی شما را تحریک می کند و با تجزیه چربی بدن اسیدهای چرب را به عنوان سوخت در دسترس قرار می دهد بنابراین توصیه می شود قبل از رفتن به باشگاه حتما یک فنجان قهوه بنوشید.

8)افزایش سطح انرژی: قهوه می تواند سطح انرژی بدن شما را افزایش دهد و کمک کند احساس خستگی کمتری داشته باشید این به خاطر کافئین موجود درانواع قهوه است.

دیدگاهتان را بنویسید